Direktlänk till inlägg 6 juni 2007

Sacre coeur

Av petra - 6 juni 2007 13:16

Idag vaknade vi och sen åt vi fransk frukost. Bagetter, doppad i marmelad.

Sen gav vi oss iväg mot metron och sacre coeur.


På väg upp på mont martre och till Sacre Coeur, Brook räknade att det var runt 300 trappsteg ända upp. Man blev anfådd, undra hur det skulle vara att gå upp för Eiffeltornet då?

Vid fontänen strax under Sacre Coeur. På väg upp hade vi blivigt atackerade av några som ville sälja armband; De gick fram till en, tog ens finger och började fläta ett armband, sen knöt dom fast det på armen och sen ville de ha betalt. Jag  sprang iväg från dem men andra blev lurade. Jens hade prutat ner armbandet från 10euro till 2 euro men smart som han var av han en 10 och så stack lurendrejaren med 10 utan att ge tillbaka nå växel. Så jag tror att de flästa på kortet var ganska panka.


Sacre coeur var verkligen vacker, vit och stor och därifrån (på mont martre) kunde man se nästan hela paris. Det var klar blå himmel och jätte varmt.

Vi kollade inne i kathedralen och sen fick vi gå lite själva och äta.

Det fanns jättefina små gator där och jag nathalie linnea fredrik marcus henrik jesper och jens satt oss och åt på en billig restaurant. Jag beställde hot dags och trodde att jag skulle få en vanlig korv med bröd, men icke sa nicke. Jag fick en bränd bagett med 2 vattniga korvar och över det var det 2ton smält/bränd ost. jag skulle ha beställt crêps istället.

Sen gav vi oss iväg till ett av paris största och dyraste shopping ställen; La Fayette, och på vägen dit passerade vi Moulin Rouge, L'Opera och Les Grands Boulevards. Vackert Vackert :)


När vi gick förbi Moulin Rouge, nån som inte har sett Moulin Rouge? Det är i alla fall en av världens bästa film.  


På La Fayette fanns det så otroligt mycket märkes kläder! Det var ungefär 10 våningar om inte mer med bara kläder. La Fayette var ett gammalt slott så det såg jätte lyxigt ut. Där köpte jag en gul fin klänning.


Sen åkte vi hem och på kvällen åt vi fondue på L'Étolie du Berger, det var inte super gott precxis men man överlevde.


puss <3


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av petra - 20 januari 2008 20:41

  http://petraao.blogg.se/

Av petra - 13 januari 2008 21:17

  Idag vaknade jag vid halv tio, utav en hemsk mardröm, om dockor, hos linda. Drömmen var troligtvis inspererad av Dead Silence som linda och jag hade sett på natten. Inte så vidare sevärd, bara skitläskig och inte bra handling. Jag stack hem och fix...

Av petra - 12 januari 2008 21:56

  Igår var det skola på förmiddagen, bara 2 lektioner: so och svenska. Efter lunch var det dans. ganska roligt faktist, det berodde på vem man dansade med. Men det var helt klart bättre än vad jag hade föreställt mig det. Efter skolan var det träning...

Av petra - 8 januari 2008 22:52

  Idag var det första skoldagen efter jullovet, och det känndes hemskt att gå upp tidigt igen. Iskolan var det som vanligt. usch. Efter skolan stack jag och linda och åt sen åkte vi hem och jag stack till sportis, träffade vaifarna där och vi åkte ti...

Av petra - 7 januari 2008 16:33

  Idag är det sista dagen på lovet, som har gått jätte fort! hade inte så mycket att göra så jag drog ner på stan med mamma ett tag, bytte min gästrikering till en större storlek, så nu sitter den perfekt. Sen kollade jag runt efter ett par jeans, pr...

Presentation

Omröstning

Vilken årstid gillar du bäst?
 Sommar
 Höst
 Vinter
 Vår

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards